Artikel Terbaru »

1NZ-FE

Thursday, April 28, 2011

The 1NZ-FE is a 1.5 L (1497 cm³) conventional Otto cycle variant of the 1NZ-FXE. It has the same bore and stroke, but the compression ratio is lowered to 10.5:1, and it features VVT-i. Output is 80 kW (110 hp) at 6000 rpm with 141 Nm (103 ft·lbf) of torque at 4200 rpm.
"1NZ-FE adalah 1.5 L (1497 cm ³) kitaran Otto konvensional varian dari 1NZ-FXE. Ia memiliki sama melahirkan dan stroke, tetapi nisbah mampatan diturunkan untuk 10.5:1, dan ciri VVT-i. Output adalah 80 kW (110 hp) pada 6000 rpm dengan 141 Nm (103 ft lbf) torsi pada 4200 rpm."
Antara model-model kereta di seluruh pelusuk dunia ini yang dimuatkan dengan engine ini antaranya ialah:- 
  • Toyota Yaris/Echo
  • Scion xA/ist
  • Scion xB (1st Generation)/Toyota bB (1st Generation)
  • Toyota Vios
  • Toyota Raum
  • Toyota Porte
  • Toyota Platz
  • Toyota Ist
  • Toyota Auris
  • Toyota Fun Cargo
  • Toyota Premio
  • Toyota Allion
  • Toyota Sienta
  • Toyota WiLL
  • Toyota Probox
  • Toyota Ractis
  • Toyota Corolla Axio
  • Toyota Corolla Fielder
  • Toyota Corolla RunX
  • Toyota Corolla Allex
Tapi yang jelas wujud di Malaysia ni model Toyota Yaris dan vios sahaja rasanya. Selain dari itu macam tidak wujud jer. Kita lihat pula apa itu VVT-i yang disumbat pada engine ini.

VVT-i, atau Variable Valve Timing dengan kecerdasan, merupakan pembolehubah valve timing kereta teknologi yang dibangunkan oleh Toyota, serupa dalam prestasi untuk VANOS BMW's. Toyota VVT-i menggantikan sistem VVT Toyota ditawarkan mulai 24 Disember 1991 pada injap 5 pada mesin 4A-GE silinder. Sistem VVT adalah 2-tahap hydraulically dikawal cam sistem pentahapan. Motor CEO Toyota telah dilaporkan telah berkata, "VVT adalah jantung dari setiap Toyota moden.

VVT-i, yang diperkenalkan pada tahun 1996, berubah-ubah waktu injap intake dengan mengatur hubungan antara camshaft drive (belt, gunting-gear atau rantai) dan camshaft intake. Tekanan oli mesin diterapkan pada aktuator untuk menyesuaikan kedudukan camshaft. Penyesuaian dalam tumpang tindih masa antara penutupan injap pembuangan dan pengambilan keputusan injap pembuka dalam peningkatan kecekapan mesin.

Sumber : From Wikipedia, the free encyclopedia

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
 
 
 
Copyright © Racing Machines Powered by: Blogger.com
Maintained By: sLeMe